tisdag 7 juni 2011

Löpning på Lungälvsleden

En riktigt trevlig vandringsled med en egen karaktär är Lungälvsleden. Jag sprang den för ett par veckor sedan. Den startar vid Bjurbäckens slussar och går i nord-västlig riktning och ansluter mot Brattforsleden vid Älgdalen. Sträckan där emellan är 16,3 km enligt skyltningen. Påpekas bör dock att leden är ganska sällan gången och markeringen är tidvis dålig pga att leden är inte underhållen på en ca 15 år.

Löpningen började vid Bjurbäckens slussar som är ett populärt utflyktsmål på sommaren. Här finns det en parkering för bilen och när man kommer tillbaka kan man utnyttja fiket för att återställa energinivån. Själv tog jag en glass när jag kom tillbaka.

Speciellt för Lungälvsleden är just att den följer Lungälven. Det gör denna led lite unik i området med att man följer ett vattendrag med alla dess olika naturslag och mikromiljöer. Naturen är rik på intryck. Själv sprang jag på en älg efter 2 minuters löpning. Den reste sig en 6-7 m framför mig och tog till flykt efter att ha blängt på mig några sekunder (puh!). Bävern är ett annat djur som man ser spår från överallt längs leden. Jag filmade min runda (32,6 k @ 4h42m) och ni kan här se vad som väntar en längs Lungälvsleden (obs två delar):



Mer information om vandringsleder i Storfors kommun hittar ni på kommunens hemsida, http://www.storfors.se/Turism/Aktiviteter/Vandring/Ledbeskrivningar.html. Där kommer enligt uppgift (110606) en utförligare ledbeskrivning att läggas ut inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar