onsdag 5 augusti 2015

Ett ”vardagsäventyr” – fastpacking på Sörmlandsleden

Har förmånen att ha Sörmlandsleden 6,5 km från min arbetsplats. För att ta sig dit måste jag springa på små stigar… Det här läget har jag utnyttjat såklart med löpturer på lunchen och vid något tillfälle efter jobbet. Men nu var det dags att ta nästa steg.
All set. Vattenpåfyllning vid en av Sörmlandsledens källor.
Min familj har flytt den regniga sommaren och åkt till Grekland medan jag börjat jobba. Som gräsänkling har jag hotat med att jag minsann skulle ta tillfället i akt och hitta på ”bus”. Sagt och gjort så packade jag en ryggsäck med en presenning, liggunderlag, sovsäck och andra förnödenheter. Efter att tisdagens arbete så slutat så sprang jag söderöver mot Sörmlandsleden.
Bergssidorna ned mot Marviken är magnifik.

Brant som sagt och milsvid utsikt.
Planen var att springa del av etapp 15, hela 14, en del av 13 och därefter övernatta. Solen lyste och vädret var utmärkt. Att springa med en ryggsäck som innehåller allt för övernattning inklusive lite mat väger ofrånkomligen lite grann och det märktes framförallt i uppförsbackarna. Därtill så hade jag 36 asfaltskilometer i benen från igår.
En av dessa fina hällar på etapp 15, 14 ,13...

En härlig kväll.

Ibland är det så härligt grönt och lummigt.

Bakom den där udden, någon kilometer därefter ska jag sova
Målet för löpningen var en strandkaant vid vilken det även finns en kallkälla. 21 kilometer tickade gps:en till – ett halv marathon. Första prio när jag väl kom fram var att ta ett bad. Därefter rigga nattlägret, mitt tarptält och äta kvällsmaten. 

Nattlägret är riggat.
Det är ju alltid lite speciellt att sova utomhus. Gör man det på ett liggunderlag i en sovsäck så för det också med sig en del effekter på sömnen. Men natten förlöpte ändå bra även om jag har lite svårt att sova på hårda underlag då jag har problem med min vänstra axel.

Larmet på telefonen ringde kl 04:00. Jag har ju ett jobb att sköta och som jag inte vill komma alltför sent till. Löpningen till jobbet började underbart i gryningen med lite sol som glimtade fram genom träden. Tyvärr så fick sommarvädret en flashback och det började regna halvvägs. Men det gjorde bara den väntande varma duschen än trevligare att få komma till.
Klockan fem på morgonen
Morgonens stillhet - tre kilometer till jobbet.
Det här var en bra start på min gräsänklingsvecka. Med löpta 2x18 + 21 + 21 så har jag nu på onsdagen fått ihop 78 km samt ett riktigt äventyr att tänka tillbaka på i vinter. Får se om jag inte hinner med lite mera ”bus” till helgen innan de kommer hem…

1 kommentar: