måndag 3 augusti 2015

The Wolfeater

Drömmar och mål. Vi har dem alla. En del vet man inte riktigt hur dem föddes men det skedde i något sammanhang, någon process. Min löpning på lederna i Kristinehamns närområden har gått från en dröm till en allt mer konkret idé och ett koncept.

Den 19:e september 2015 så har jag kommit överens med Sandra Lundqvist om att min dröm om ”the Wolfeater” blir verklighet. 100 miles (161 km) på i huvudsak små stigar från Karlskoga till Sunnemo i Hagfors kommun. Vårt mål är att hålla ett bra tempo och köra allt i ett sträck utan några längre stopp. Du som vill vara med och förverkliga detta äventyr med din support eller vill springa en sträcka eller två får gärna höra av dig. Tidschema kommer att presenteras senare här med en uppdatering.

The Wolfeaters delsträckor. Förklaring nedan.
Delsträckor
Jag har sprungit alla sträckor de senaste åren och numren på kartan sammanfattas nedan med distanser:
1. Lunedsleden, 13 km.
2. Åsjöleden, 26 km.
3. Lårhöjdsleden, xKm, del av: Totalt 45 km och 1120 höjdmeter till Badsta
4. ”Östersjön runt”, xkm, del av
5. Rövarleden, xkm, del av:ca 32 km (sträcka 4+5) Totalt ca 77 km hit
6. Lungälvsleden, 16,3 km. Totalt ca 93 km
7. Brattforsleden, tot 23 km, del av 10 eller 13 km typ(?) Totalt ca 103
8, 9. Västerudds-, Svartåleden + transport till Gräs, 35 km. Totalt ca 138
10, 11. Finnvägen och Kyrkvägen, 24 km. Totalt ca 162

1) Starten går i Karlskoga där som Lunedsleden startar. Lunedsleden är en trevlig och ofta vandrad led. Det här är en led som jag sprungit åtskilliga gånger och som man inte ledsnar på att springa. Varierande och tidvis kuperad och teknisk terräng. Sjöng Lunedsledens lov och bloggade om det här: http://1iskogen.blogspot.se/2012/05/lunedsledens-lov.html

2, 3) Väl i Lunedet så fortsätter vi på Åsjöleden. En tämligen ny och spännande led. Jag sprang den första gången då den ännu inte var officiell utan bara grovt utmärkt i terrängen. Det var en i sig spännande löpning då jag sprang den norrifrån och leden var utstakad från söder. Totalt har jag sprungit den tre gånger. Här bloggade jag om en löpning tillsammans med Sandra och Jörgen: Starten upp till Badsta: http://1iskogen.blogspot.se/2011/06/lopning-pa-tre-leder.html

4, 5) Väl i Badsta i Storfors så börjar nu en löpning som tidvis inte är en led. Men skulle kunna vara det. Bland annat kommer vi att följa en rå stig intill Damsjökanalen som går norrut till Nykroppa. Senast jag sprang här så passerade jag bla en bäverdamm. Efter Nykroppa bär det iväg upp till Hornkullens silvergruvor med sina spännande gruvhål. Därifrån springer vi vidare ned förbi Prästbäcken och upp mot höjderna till Rövarleden. På denna led så når vi så småningom fram till Bjurbäcken. Om löpningen runt Östersjön bloggade jag här: http://1iskogen.blogspot.se/2012/05/ostersjon-runt-lang-runda-men-inte-sa.html

6) Sällan är Lungälvsleden vandrad tyvärr. En av de finare områdena och något av en ”hemlighet” för de invigda. Ledmarkeringarna var senast i ett miserabelt skick och vet man inte hur leden går så kan det vara svårt att hitta. Men den är väl värd att utforska. Läs mer här: http://1iskogen.blogspot.se/2011/06/lopning-pa-lungalvsleden.html

7, 8, 9) Efter att man springer över Lungälven till dess västra strand så har man kommit in på Brattforsleden. Lite mindre än halva denna led kommer vi att springa. Här kommer vi att passera över löpningens största mosse; Geijerdalsmossen. När vi passerat över 63:an så kommer vi strax fram till Ångsågen. Här ska vi ta Västerudsleden norröver och sedan Svartåleden. Underbar löpning i sandhedslandskap utlovas: http://1iskogen.blogspot.se/2015/07/road-trip-varmland-del-2.html

10, 11) 400 meter innan Svartåleden kommer fram till Grässjön följer vi skylten österut till Kungsjöbacken och starten på Finnvägen. Här finns en mycket bra parkering som lätt hittas från vägen då det finns en tydlig skylt. När jag sprang Finnvägen för några veckor sedan så överraskade leden mig med att det var så fin och rolig. och Kyrkvägen: http://1iskogen.blogspot.se/2015/07/road-trip-varmland-del-1_28.html

Angående namnet
Namnet är tänkt som något av ett skämt; Nöden har ingen lag och en utsvulten löpare i skogen får äta upp en varg om så behövs. Klarar man detta äventyr så har man slukat en och är därmed en...

1 kommentar: